Baninfo

Naturskönt ligger hon där direkt vid sjön Ljustern. Under stora delar av rundan ser du sjön kring dig och ett par hål spelas jäms med denna. Det är en omväxlande bana, delvis byggd på åkerjord. Här samsas både skog, park och vatten i en intressant blandning. Varje hål blir en ny upplevelse. Banan är en typisk Sune Linde-bana där teknik premieras före längd och Sune tyckte själv att Säter var en av hans trevligaste banor. Hindren är strategiskt placerade på sådant sätt att banan passar alla typer av spelare. Lagom kuperad med en höjdskillnad på knappt 50 meter blir den också lagom jobbig.  Banan är prisad som Dalarnas Bästa golfbana många år i rad  och den återfinns b la som topp 50 i Sverige samt topp 100 i Norden

Klubbhuset, som är en byggnad från 1908,  är från början ett svinstall åt Säters sjukhus och fungerar som ett nav. Där finns allt i samma byggnad, kansli, shop, restaurang och omklädningsrum. Där startar och slutar du golfrundan med bara några meter till pausfikat efter hål 9. Restaurangen ligger vackert belägen och är väl värd besöket.  Vi har ca 6 000 greenfeegäster varje år, av dem kommer ca hälften från klubbar utanför Dalarna och den andelen ökar hela tiden. Det tyder på att man gillar banan och verksamheten kring den. Vi är så glada att vi har mycket att erbjuda våra gäster.

Vår egen lite enklare stugby passar alldeles utmärkt för övernattning och massor av golf då vi har dagsgreenfee. Efter rundan kan man avnjuta lunch samt à la carte i restaurangen.

Besök Säter! Säter är en liten gemytlig kommun med en stad som har en mycket unik stadskärna. Trähusen och gränderna i centrum har stått där ända sedan 1640-talet. De är en av de bäst bevarade i hela Sverige och förstås kulturmärkta. Du ska naturligtvis besöka Säterdalen med ravinsystemet (unikt i Sverige), vandringslederna, naturparken och Barnens Dal.